F1 in Oproer
Michel Vaillant zal het officiële kampioenschap rijden op Renault. Hij wordt de teamgenoot van Prost en Arnoux.
Steve Warson haalde zoals gewoonlijk de krantenkoppen door deel te nemen aan het parallelle kampioenschap op een Lotus. Bovendien valt Michel frontaal aan in een roddelblad getiteld "F1 primeur".
Het verhaal van "F1 in Oproer"
Denkbeeldig verhaal: 2 F1 kampioenschappen (FISA vs FOCA)
De 40e aflevering van de reguliere serie is een denkbeeldig verhaal. We zijn aan het eind van de jaren tachtig: Jean Marie Balestre, voorzitter van de FISA, en Bernie Ecclestone, voorzitter van de FOCA (echte personages) liggen met elkaar overhoop over de technische regels voor het volgende F1-seizoen.
Skirts - Grondeffect
Vooral de beroemde 'skirts' staan ter discussie, de aanhangsels die met een overdreven 'grondeffect' ongelofelijke snelheden in de bochten mogelijk maakten, maar door hun breekbaarheid een bron van buitensporig gevaar waren voor de coureurs. Het wereldkampioenschap splitste zich in tweeën: aan de ene kant de teams die de door de FISA opgelegde wijzigingen accepteerden, aan de andere kant de andere teams die bleven racen met 'skirts' in het FOCA-kampioenschap.
Michel Vaillant bij Renault (FISA); Steve Warson bij Lotus (FOCA)
Jean-Pierre kondigde op een persconferentie aan dat Vaillante aan geen van beide kampioenschappen zou deelnemen, omdat hij liever zou investeren in de ontwikkeling van een nieuwe productieauto. Michel zou echter blijven racen voor Renault in het FISA-kampioenschap. Een andere verrassing was Steve Warson die met Lotus zou racen in het FOCA-kampioenschap. De roddelpers begon Michel aan te vallen en noemde hem een afgewerkte kampioen die genoegen nam met een derde plaats bij Renault.
De F1 kampioenschappen
Het FISA-kampioenschap begon in Buonos Aires waar Lafitte (Royal-coureur) won en Michel vierde werd. De week daarop won Steve Warson de eerste FOCA GP in Kyalami. De roddelpers maakt hiervan gebruik om Steve te prijzen en Michel te kleineren. De kampioenschappen gaan door: Steve wint opnieuw in Long Beach, terwijl Michel in Zanvoort tweede wordt achter teamgenoot Prost (echte coureur). Het gaat echter niet goed: coureurs die meedoen aan FOCA-races beginnen te klagen over het gevaarlijke karakter van de eenzitters. Dan zijn er nog de fysieke problemen met betrekking tot de bochtensnelheden.
Roddelpers
Vaillante wordt ondertussen opnieuw aangevallen door de roddelpers, die insinueert op een crisis en een verkoop van het bedrijf. Henri moet persoonlijk ingrijpen en naar de fabriek gaan om zijn werknemers gerust te stellen. De twee kampioenschappen komen niet van de grond: er zijn weinig auto's in de race en het publiek is niet in staat om beide evenementen te volgen en er gepassioneerd over te raken. De coureurs zelf voelen de malaise en willen dat er iets gebeurt om uit de situatie te komen.
Jacky Ickx - Doorbraak
Het is Jacky Ickx die voor de doorbraak zorgt: de voormalige F1-kampioen belegt een persconferentie en stelt een super Grand Prix voor, te houden aan het einde van het seizoen, tussen de beste 12 coureurs van elk van de 2 kampioenschappen. De enige voorwaarde was een verbod op 'skirts'.
Super Grand Prix
Alle coureurs keurden het initiatief goed en zelfs de fabrikanten die voor FOCA raceten ondervonden geen grote problemen. Vrijwel iedereen testte nu nieuwe modellen zonder de controversiële aanhangsels. De super Grand Prix vond plaats op het gerenoveerde circuit van Francorchamps. Sommige coureurs ontmoeten elkaar na maanden, Michel en Steve negeren elkaar vooralsnog. De race is mooi en hard bevochten, hartstochtelijk gevolgd door een enthousiast publiek. De beste coureurs van het moment zijn aanwezig: Jones, Prost, Arnoux, Pironi, Villeneuve, Andretti (allemaal echte coureurs) en natuurlijk Michel en Steve. Het zijn precies onze twee helden die in een ongelooflijke laatste ronde de eindoverwinning betwisten. De twee kwamen tegelijk over de finish en zelfs de fotofinish kon hen niet scheiden van de eerste plaats op het podium.